This event has passed.

Absence Presence - غياب حضور

(English below)
"لم نكن لِنَعرف يا أبي، أننا، في تلك الصبيحة حين لوَّحنا بأيدينا وودعناك وأنت ذاهب إلى الشغل، أننا لن نراك من بعدها لزمن طويل، وربما لن نراك أبداً. بالنسبة للناس، أنت رقم، لكن بالنسبة لنا أنت أكثر من ذلك: لك إسم وحياة تنتظرك! إن كنت لا زلت حيّاً، تمسك بأحلامك." من عليا إلى والدها إدوارد هذه قصة لم تنته، قصة حياة معلّقة.
افتُقد آلاف الأشخاص في لبنان خلال الحرب الأهلية، ولا تزال عائلاتهم، بعد أربعين عام، تصارع لكي تحتفظ بالأشياء والذكريات التي كانت تجمعهم سويةً. في المنزل، وهو مسرح أحداث هذا الصراع، تُحفظ الأغراض والأشياء والطقوس والعادات، وتصبح شواهداً ترعى المكان بانتظار أن تعود إليه الحياة. لكنّ الذكريات لا تظل راكدة، فبين الخوف من النسيان والتوق الذي يشد نحو التذكر، تتلون الذاكرة وتتشظى وتتصدع فيها الأصوات والروائح والصور.
صُمم هذا المعرض لكي يُظهر قدرة كل حاسة من الحواس الخمس على التأثر والتحول، وكيف تتملكها الهواجس إثر صدمة الغياب. إنها هذه الحواس، التي تمنع العائلات من أن تتخلى عن الإنتظار، ولا تنجح في نفس الوقت أن تعيد حضور المفقودين. يبحث هذا المعرض في الذكريات المتبقية للمفقودين، كما يساهم في كم الجهود التي تسعى لسرد رواية بديلة لأحداث الحرب اللبنانية في المجال العام. تُعتبر الفنون والتشريعات أدوات قادرة على البحث في الصدمات الفردية و إيلائها إلى معانٍ جماعية، وبالتالي تعطي القدرة على أرشفتها في وقائعها. وإلى حين أن يحصل ذلك، سيبقى الماضي يعيش موازياً للحاضر، كما هي حال عوائل المفقودين.
إن ملف المفقودين هو آخر ملف صلب يمنع إغلاق الباب على الحرب الأهلية، وسيؤدي قانون المفقودين الذي نطالب بإقراره إلى إرساء قاعدة قانونية صلبة تسمح لآلية إنسانية بأن يصبح قادراً على إعطاء أجوبة ينتظرها الآلاف. وقد مر القانون من اللجنة البرلمانية للإدارة والعدل، بانتظار أن يُقرّ في الهيئة العامة.تطالب اللجنة الدولية للصليب الأحمر بأن يقر مجلس النواب اللبناني قانون المفقودين لكي يعطي خاتمة واضحة لعائلاتهم التي لا تزال تعيش في حالة الحداد المتقطع.
هذه قصة الآلاف الذين فُقدوا، والآلاف الآلاف الذين لا يزالوا يفتقدونهم.

Oh Dad, little did we know as we waved you off to work that morning that it would be the last time we would see you again for a long time – if ever again. To the world, you are a number, but not to us. You have a name and a life that awaits! If you are alive, dad, hold to your dreams.

From Alia to her father Edward

This is an unfinished story, the story of a life locked in pause.

Thousands of people disappeared during the Lebanese Civil War. And for more than 40 years now, their families and loved ones have been fighting to preserve the contours and the colors that shaped their life together. In the home – the stage of this battle – the preservation of objects, small rituals and habits have become an emotional bookmark to safeguard the place of a life that awaits.

But memories are not stagnant. Between the fear of forgetting and the violent drive to remember, memory becomes a distorted, fragmented, and flawed accumulation of sounds, smells, voices and images. This exhibition is designed to show how each of the five senses, when impacted by such a trauma, becomes fiercely obsessional and volatile, both preventing families from escaping a purgatory of waiting and yet failing to restore the physical presence of those who are missing.

In addition to reinforcing the fragmented memories of the victims, this exhibition is also a contribution to the larger efforts to enhance an alternative narrative on the events of the Civil War in the public sphere. Art and legislation are tools with the power to exhume individual trauma, ascribe it with collective meaning and, ultimately, archive the event. Until then, the past will continue to live in parallel with the present as embodied by the families of the missing.

The missing file is one of the last concrete chapters hindering the closure of the Lebanese Civil War. The Law on the Missing will establish a solid legal base for a humanitarian mechanism to give long-waited for answers to thousands. The law has passed Committee of Justice and Administration and awaiting ratification. The International Committee of the Red Cross requests that the Lebanese Parliament passes the Law on the Missing and gives closure to the families living in a state of interrupted grief.

This is the story of the thousands who are still missing, and the thousands more who are still missing them.

+961 1 570 331

This event is on facebook